Karl Lagerfeld: Muere el diseñador de Chanel a los 85 años

El mundo de la moda hoy está de luto. Esta mañana se confirmó que el diseñador alemán Karl Lagerfeld falleció a los 85 años. Aunque las causas de su muerte aún no han sido reveladas, hace unas semanas que se especulaba que “el Káiser” estaba con un estado de salud delicado, al punto que no pudo asistir a la Semana de la Moda ni al desfile de Chanel realizado a finales de enero.  

La noticia fue informada por la compañía francesa a través de un comunicado: “La casa Chanel anuncia con profunda tristeza la muerte de Karl Lagerfeld, director creativo de Chanel desde 1983”. Por 36 años, Lagerfeld estuvo al mando de la marca de alta costura. Además, fue director creativo de la compañía italiana Fendi.

Entre sus grandes logros, está el diseño del icónico símbolo “CC” de la casa Coco Chanel. Desde que fue anunciada su muerte, los pésames no tardaron en llegar. El CEO de la firma francesa, Alain Wertheimer, manifestó que “hoy, no solo he perdido a un amigo, sino que todos hemos perdido una mente creativa extraordinaria a la que le di «carte blanche» [carta blanca]  a principios de la década de 1980 para reinventar la marca“. Por su parte, el presidente de Moda en Chanel, Bruno Pavlovsky, manifestó que el mayor homenaje que podemos pagar hoy es continuar el camino que siguió, citando a Karl, «continuar abrazando el presente e inventar el futuro»“.

Finalmente, la casa de moda anunció que Virginie Viard -que se desempeña como directora del Fashión Creation Studio de Chanel y además fue la colaboradora más cercana de Karl por 30 años- es la elegida para continuar con el trabajo creativo en las colecciones. Así “el legado de Gabrielle Chanel y Karl Lagerfeld seguirá viviendo”.

 

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It is with deep sadness that the House of CHANEL announces the passing of Karl Lagerfeld, the Creative Director for the CHANEL Fashion House since 1983. An extraordinary creative individual, Karl Lagerfeld reinvented the brand’s codes created by Gabrielle Chanel: the CHANEL jacket and suit, the little black dress, the precious tweeds, the two-tone shoes, the quilted handbags, the pearls and costume jewelry. Regarding Gabrielle Chanel, he said, “My job is not to do what she did, but what she would have done. The good thing about Chanel is it is an idea you can adapt to many things.” A prolific creative mind with endless imagination, Karl Lagerfeld explored many artistic horizons, including photography and short films. The House of CHANEL benefited from his talent for all the branding campaigns related to Fashion since 1987. Finally, one cannot refer to Karl Lagerfeld without mentioning his innate sense of repartee and self-mockery. Alain Wertheimer, CEO of CHANEL, said: “Thanks to his creative genius, generosity and exceptional intuition, Karl Lagerfeld was ahead of his time, which widely contributed to the House of CHANEL’s success throughout the world. Today, not only have I lost a friend, but we have all lost an extraordinary creative mind to whom I gave carte blanche in the early 1980s to reinvent the brand.” Bruno Pavlovsky, President of Fashion at CHANEL, said: “Fashion show after fashion show, collection after collection, Karl Lagerfeld left his mark on the legend of Gabrielle Chanel and the history of the House of CHANEL. He steadfastly promoted the talent and expertise of CHANEL’s ateliers and Métiers d’Art, allowing this exceptional know-how to shine throughout the world. The greatest tribute we can pay today is to continue to follow the path he traced by – to quote Karl – ‘continuing to embrace the present and invent the future’.” Virginie Viard, Director of CHANEL’s Fashion Creation Studio and Karl Lagerfeld’s closest collaborator for more than 30 years, has been entrusted by Alain Wertheimer with the creative work for the collections, so that the legacy of Gabrielle Chanel and Karl Lagerfeld can live on.

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